Thursday, December 1, 2011

terbiar

kesian ini belog.
nanti ada masa saya cerita banyak2 kt sini ya.
;)

Saturday, May 14, 2011

3rd intifadha

salam~

kita salu dengar org cite sal palestin.n at da same time,mesti perkataan israel ni keluar juga.
3ashan ehh?
sbb kekejaman yg dorg buat pd penduduk palestinn.

Allah~

baru2 ni kwn post kt fb sal 3rd intifadha,
masyaallah, saya xsedar selama ni pernah ad intifadha.
my bad.
=(



intifadah ke-3 (15/5/2011)
"jumaat seruan, sabtu tempikan, ahad pembebasan"

14/5/1948 lalu hari kemerdekaan negara haram israel
15/5/1948 adalah hari nakbah (malapetaka, disaster, fatality)

15/5/2011 intifadhoh ke-3, hari kembali dan pembebasan tanah air palestin

aktiviti diorang;
1. masyarakat palestin bergerak rapat ke pembatasan israel-palestin
2. membangkitkan suhu perjuangan palestin di seluruh dunia
3. "solatul fajr milyuniyyah"; solat subuh sejuta orang pada hari jumaat 13/5/2011 di semua masjid berdekatan dengan anda. (nak bagi israel cuak lagi, semua waktu kat masjid)

alf syukran en.afiq

alhamdulillah,Allah bg sy peluang utk rasa secebis perjuangan mereka.
alhamdulillah Allah bg saya kwn n housem8 yg sama2 smgt utk bgn subuh n sama2 aminkan doa imam masjid nur subuh itu.
kalau sy sorg je,xjamin pegi. =.=
alhmdulillah juga Allah TIDURkan saya awal
walaupun physio xabes bce lg mlm tu. :))


jemaah sgt ramai.lagi2 rigal.jemaah mereka sudah smpi ke jalan raya.

kami mula cuak.huhu.

'nape mcm xd pempuan pun?'kata YY
'alaa,dorg da kt dlm tu~?'
'mcm cuak la plak wey'
'xpe2.insyaallah xd apee.'
'cmne ni.nk msuk x..?'
'ermmm..'

tiba2

'wey2 ad makcik dtg!'
'ok2 kte ikut blakang dye!'si F semangat.

alhamdulillah~
tercapai hasrat.


'cmne nk blek nti ni?dorg ramai gle!'
'ok2.pas imam bg salam,kte terus bangun.ana ckp bgn sume bgn ok?'si F bg cdgn lagi.risau sgguh dye.hehe
'ok..tajdid niat sume~'pesan I.



qarribuu sufufakum.imam memberi arahan.jemaah wanita xramai.hanya sebaris.

lantai depan maktabah jd port terbaek solat subuh kami.
kwsn musolla wanita xdibuka.mkcik pegang kunci xdtg plak.huhuk

part paling ditunggu2.
doa qunut nazilah.
doa qunut mereka panjang,xmcm kte.
doa imam diaminkan hampir seribu org jemaah subuh.
sangat tacing suasana pagi tu.
terasa mcm sgt dekat je mereka dgn kte.
berderau darah bila dgr suara jemaah serentak menyebut AMEEN..

antara yg saya faham.
*teguhkan jemaah muslimin
*bantu negara2 islam
*hancurkan yahudi.

mmg byk kalimah 'yahud' yg imam sebutkan.
sy x paham sume.
hanya mampu ameenkan.
harap Allah terima.
ameen~

video
syabab depan msjid nur, abasiyyah


mungkin saya xmampu untuk ke sana dan sama2 pegang senapang dgn kanak2 n wanita n pemuda2 palestin sana.even hanya baling batu ke arah kete kebal israel pon sy xsure sy mampu.
hanya doa yg mampu sy titipkan utk mereka.

semoga Allah pelihara kamu pejuang2 agama Allah.
Allah taqdirkan kamu utk jadi sbhgn kekasih Nya.
masa depan akhirat kamu sudah tentu cerah.
untuk itu, aku cemburu.dan sgt cemburu.

*allahummakhtim lana bi husnul khatimah wala takhtim alaina bi suul khatimah.

istifadah:
~umat islam sgt ramai.seperti hadis rasullullah.ibarat buih2 di lautan.
kita hanya perlukan kesatuan.
masyarakat arab dah tunjukkan sebenarnya KITA MAMPU.

islam semakin bangkit.alhmdulillah.tapi kte kne egt,
saat islam da smpi ke puncak, dunia smkn hmpir kpd kemusnahan.
tahukan kemusnahan yg mcm mne?

so

mari kte prepare diri kte utk itu.
utk dunia satu lagi yg KEKAL.
dan plg utama utk bertemu dgn CHENTA HATI kte yg sebenarnya.

~kawan2 palestin kt sni sgt pandai n rajen.rasanya macam dah tau semangat jihad siapa yg mereka warisi.
kene bakor smgt mcm dorg juga ni.
:))

*Allah,ingatkan kami andai kami terlupa.thabatkan kami utk terus berada di jalanMu ini.
jika bukan medan perang,biarlah medan juang akademik ini.
ameen~





Saturday, April 30, 2011

fever

salam there~!
:D

fuh~
*tiup debu..he

rse bersalah pula mcm menganktirikan blog ni.tapi nk wt gane.ad komitmen laen yg perlu diselesaikan :)

sume sehat kan?nice.say thnx to Allah~
kalau ad yg kurg sehat,egtlah sakit tu sbg kifarah dosa2 smlm.kalau awk bersabar,insyaallah ad ganjaran yg Allah SEDIAKAN utk awk kt syurga nti.
*egtn utk diri.

.FEVER.
ini bkn fever biasabiasa.hanya fever biasa :)
mungkin sume student mideast merasai kehangatannya.
*bittaufeQ sahabat2 jOrdan.aini rye nabel paen kery kamal~!



jadual exam final ainshams da kuar.
sejak demo yg lepas berjaya,kalo nk pape org arab akn juz buat election.
termasuklah tarikh nk wt exam ni.heh.

macam lawak pon ade.

even assessment biochem td pon kne pilih nk tajuk mne.
macam kagum kan?haha.

mebi ad pro n cons.
besela tu.sume bende yg jadi ad hikmahnya kan kan?

mungkin DEMOkrasi ni hasil DEMOnstrasi hebat yg mereka cetuskan dulu.
semoga Allah terus pelihara mesir bumi anbia ni.
nway,presiden egypt yg baru dah ade.tp sy x berapa sure sape beliau.aasifah~
><

ok.sy da melalut.
(tp mmg nk melalut pon kali ni.aasifah #2)



.THE POWER OF DOA.

seseorang yg mendoakn org laen di LUAR pengetahuannya akan diaminkan doanya itu oleh para malaikat di langit n diKEMBALIkan KEBAIKAN itu kepadanya.
insyallah~

so,ape tggu lagi.

JOM DOAKAN yg laen.
lagi2 skng musim exm kan kan?
:))

psst,,tiap sabtu sy ad exm.
nk doakn pon dakpe~

ok.till now.ma3assalamah!






Wednesday, February 9, 2011

dari mesiR ke mesiA

salam alaik~

terima kasih kpd semua yg mendoakan.

alhamdulillah sekarang berada ditanah air,setelah sekian lame berpijak di bumi anbia.mcm lme sgt je kann =))

muzoharat penduduk mesir yg pada mulanya hanya secara aman kemudian bertukar mnjdi tragis seperti kalian lihat dlm berita akhirnya menghantar sy pulang ke sini dgn izin Allah.

Alhamdulillah~

mesir>jeddah>melesia


mahu cerita kronologi?
maaf,pengalaman sy tntg demo ini x byk,
malah sy rsa mcm xd apa2 sgt,hanya demo kecil2an.kecil la sgt kann

ilhal mubarak!ilhal mubarak!

mebi sbb xnmpk dgn mata sdri

kami kan kne kurung diri sendiri =)

internet dan tepon pula disekat =(

rasa mcm org melesia lg tau pasal rusuhan ni
=.='


kete KABEL dimana2 =))

mama ckp,drpd 85juta rkyt misr,1juta je yg xske mubarak.
sy pelik.mgkn mama promubarak
=.='


tp
sy kira tiap satu event yg berlaku PASTI DAN SEMESTINYA ada hikmah tersembunyi.

wa makaru wa makarallah wallahu khairul maakiriin =)

'pas exam kte tgkp gamba byk2 kt bahriya yeah!'
'makan kt mo'men yuk'
'mari shopping2!'

*xdpt buat kt egypt,kte wt kt mesia ye kawan2!

alhamdulillahh,berundur jugak anda HM.!




http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/02/201121253441731292.html

atlast , lepas 18hari desakan 2juta rkyt yg sgt determined nk jatuhkn kerajaan mubarak,
akhirnya pd 11 feb 2011 pukul 6ptg egypt (12am mesia) berlakulah penyerahan kuasa mubarak kepada tentera.

sedikit taklikan.

*pemuda telah bangkit.bangkit utk kepimpinan islam yg syumul.pemuda melesia bila lg?
*kita merancang,Dia merancang.tp perancanganNya laagi MANTOPP!
*masy arab egypt sgt kuat.kuat dgn PENDIRIAN nk jatuhkan pemimpin zalim.
*kebangkitan negara2 islam semakin merebak.adakah satu tanda kiamat sudah dekat?
*pelarian2 ngra laen xcukup makan,pelarian2 melesia sgt mewahh.alhamdulillahh.

xsangka Allah pilih kami utk jalan cerita ini.
mungkin boleh cerita pd cucucicit =))

NB
20th bestday present.
-percutian di malaysia pd winter break menaiki MAS
-transit di jeddah slma 5hari 4mlm
-dan berjumpa FAMILY tercinta.

*syukran pada yg mengingati.

*SYUKRAN YA ILAHI.!


Wednesday, January 26, 2011

ukhuwah fillah wa lillah

salam.

midterm berakhir dgn jayanya.
sepanjang musim exam , kami ada penjaga.
terasa seperti disayangi.

mereka masak utk kami,
hantar kami ke kuliahhh..
mcm ibu bukan?

kami tau kakak mesti penat.
buatkn pisang goreng,
kek pisang,
n masakan mesia yg da laama kami mengidam.
apaapapun,
SYUKRAN KAKAK!

syukran layan kerenah kami,
syukran sudi tggl di teratak kami yg tak seberapa,
syukran krn memberi perhatian,
syukran atas ukhuwah ini.

cantik dan manis ukhuwah kerana Allah.
semestinya misi dan visi ukhuwah kita utk bersama2 mencapai redha Allah
dan berjaya bersama2 sampai ke syurgaNya.

syukran ya Allah!

*thanx kak nadias anip n azman,kakain harun,kakhawa,kakhusna,kakroz,kakzue,faiqah
luv u all fillah wa lillah!
semoga Dia balas kalian dgn kejayaan.

Saturday, January 15, 2011

DIA sayang saya lah!

salam.

saat diri rasa teruji,
hati terkadang mengeluh menerima beratnya ujian dariNya,
ucapan istighfar lantas meneutralkan semula butir2 keluhan,

berfikir sejenak kehidupan KekasihNya,
onak dan duri memenuhi jalan perjuangan,
cecair merah pun pernah mengalir dari sekujur tubuh suci rasulullah,
inikan pula aku insan biasa,
dipenuhi dosa dan maksiat kepadaNya,

terdetik rasa syukur kerana masih diberi perhatian olehNya,
jika dibiarkan aku bersenang-senang dgn nikmat dunia,
terlekalah aku jawabnya,

ujian tanda kasih Tuhan bukan?

"And come not near to the orphan's property, except to improve it, until he (or she) attains the age of full strength; and give full measure and full weight with justice. We burden not any person, but that which he can bear. And whenever you give your word (i.e. judge between men or give evidence, etc.), say the truth even if a near relative is concerned, and fulfill the Covenant of Allah, This He commands you, that you may remember."

Dia takkan beri kita sesuatu yg kita tak mampu hadapinya.
al an3am:152

dua kali ayat ini kedengaran semalam.

bacaan imam solat maghrib dr masjid nur;
juga tilawah harian roomm8;

aku renungkan mafhumnya dalam2..

Allah.,

Kau memang tak pernah mengecewakan.

Ya,aku ada Engkau,aku mesti kuat.

*Allah,kuatkan hati2 ini agar kami terus thabat dlm jalan redhaMu.
ingatkan kami andai terlupa.
peganglah hati2 kami supaya kami tak tersasar jauh dr rahmat dan redhaMu.








Monday, December 6, 2010

1234

salam alaik!



kullu sanah wa entum thoyyibin~~



alhamdulillah,
hari ni da taun ke 1432 kte dr hijrah rasulullah.
hikmah hijrah yg paling utama ;
ISLAM tersebar ke seluuuruh dunia &juga pernah menguasai 2/3 drpdnya.

PERNAH.
maksudnya sekarang tidak lagi.
teringin benar merasai saat2 kegemilangan
islam berada dipuncaknya.


salahuddin alayubi,
muhammad al fateh,
Allah pilih mereka utk bntu islam.
sbg mata rantai perjuangan kekasihNya.
semestinya mereka bkn calang2 org.


tp aku??



layak ke aku nk pgg rantai2 yg rasulullah tgglkan tu.

[Allah,,
kuatkan hati2 kami, thabatkn kami dlm jln ini.ameen~]


salam ma3al hijrah!


NB
*azam tahun bru: mumtaz dunia & akhirat!
*tau x nape title tu cmtu??tuka position num2 tu,last2 jd 1432.
1432 hijrah!

(^.^) Y