Sunday, June 14, 2009

qadha' vs sunat??

salam~

bersyukur skali dpt berskolah di smapk..alhamdulillah..byk skali guru2 dan rakan2 yg menjadi pendorong utk wat baek..syukur~..

kalo tbe ari isnin dan khamis,,tym lunch,DM a.k.a dining hall a.k.a tmpt bdak2 smap mencekik[huahaha] pasti akn kesunyian coz rmi sggh yg berpuasa..sama ad yg mengqada' or ug berpuasa sunat..smpikan kne wat survey sape nk pose shari sblmnye agr x mendtgkan kerugian kpd mkck dm..hoh0..alhamdulillah..ni belum lg 2bln terakhir nk pose,,[rejab.syaaban]masyaAllah..subhanallah..lg rmi!bak kate wak re,,'mcm bln pose!'heheh..

erm..sumernye berkat ilmu yg ckgu berikan kpd ktorg utk mnambhkan amalan sunat spy dpt memperbaiki amln wajib yg kdg kala x lah se'perfect' mne..

wahah..agk pnjg intro sal puasa ni yek..sbnrnye..menggabungkan puasa sunat & ganti oleh wanita2 solehah di smapk[ameen;)]boleh dikatakan menjadi amalan esp tym bermulanya persekolahan lps smbtn eidulfitri..[yelaa..cutikan seminggu jek..hue]..

rmi dikalangan kami yg mengambil kesempatan utk merebut pahala puasa 6 dgn menggabungkanny dgn puasa gnti..[hny bernyat utk puasa gnti n berhrp dpt phla puasa sunat 6 skali..]huhuk..rupe2nye..xd pown dalil specifik yg mnyatakan rasulullah saw pernah mlakuknnya n menganjurkan para sahabat utk melakukannya..:(

antra hujah yg menyebabkan pandangan mggabungkan pose2 ini being questioned is..,

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid' atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid'. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.

2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a'lam.

3. Tindakan A'isyah r.a yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka inilah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana Aisyah r.a tidak menggabungkannya) . Aisyah menyebut :

كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان

Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya'ban" ( Riwayat Muslim, no 101)

4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.

Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad 'Aayish al-'Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awalwiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW

من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر

Ertinya: "Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)" (Riwayat Al-Bukhari, no 6502).

6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe'il madhi' iaitu ‘past tense' bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

7. Hujjah ulama yang mengharuskannya adalah hadith

" Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan." (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)

Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).

Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh di buat sesuka hati di dalam ibadah.

*msuk akal gak kan hujah2 tu..to be frank,,hujah2 ni..bkn dtgnye drpd sy..hehe..kalo nk ta0 lbey lnjut,,tgkla webste ni>> www.zaharuddin.net..cewah..cm promote plak,,hueh..tp bcela..renung2kan dan slmt beramal~heheh..smga bermanfaat..

**thanx to cit yg tny ques ni kt sy..krn dye tlh mnjadikan sy rjen utk merungkaikan persoalan ni dr tenet..hee

No comments:

Post a Comment